h1

Arada geçen günlerde

15 Mayıs, 2007

III

Programın gereklerinden biri olarak ilgisiz bir sınıfa teknik bir konuda kısa bir seminer verirken araya bir ülke reklamı sıkıştırmayı da ihmal etmedim. “diyelim, İstanbul’a 3. bir köprü yapılacak, Boğaz’a, Avrupa ile Asya arasında”. İşte bu sırada dinleyiciler arasında ben olsam Uzun İhsan Efendi gibi sanal ve hatta astral bir yolculuğa çıkmıştım bunu duyar duymaz. Türk olmasam da konu İstanbul olsa, veya Türk olsam da konu Panama Kanalı, Süveyş Kanalı, Cebelitarık, veya Magellan Burnu gibi, gel beni ye diye maceraya çağıran bir yer olsaydı. Ama dinleyicilerim ben değildi işte.

 

II

Kendi dersimde son hafta, hani şu, kutusunun içinden gizemli bir şekilde kaybolduğu için geçen dönem gösteremediğim filmi gösterdim. Yeni bir tane almıştım, kaybetmedim, evde unutmadım, teknik aletler çalışıyordu ve aksiliksiz gösterdim. Işıkları kapattım, sinema gibi oldu sınıf. Çocuklar (lafa bakmayın, kocaman tipler) da beğendi, arada güldüklerini, tepki verdiklerini filan görmek güzeldi.

Film göstermeyi acaip seviyorum. Benimle yakın bir ilişkide olmanın dayanılmaz (her iki anlamda da dayanılmaz) bir tarafı bu, sürekli birşeyler seyrettirmeden yapamıyorum. Mesela, Liz, unutma, haftaya Çarşamba ŞL finali var. [yazar burada sevgili kraliçeye sesleniyor. yaverleri sürekli hakkında çıkan yazıları taradıkları için benim yazımdan haberi olmuş, gitmeden gelip tanıştı benle. bizde kaldı hatta o gece. yatağımı verdim ona, ben alt katta yattım.]

 

I

Dr. Z.’nin dersine son defa girdim. Seneye olmayacak o, akademik izinli. Şurada anlattığım, toplam 10 dönem, haftada bazen 1 veya bazen 2 akşam 4’er saat süren esaretin sonu geldi. Ve karar verdim ki bir daha kendimi bu durumlara düşürmeyeceğim. Nasihat filan sevimsiz kelimeler ama bu tecrübeden siz de faydalanın isterim, kimseye sizi kendinizi küçük düşürecek, haketmediğiniz derecede salak işlerle uğraştıracak durumlara sokmasına izin vermeyin.

Şu örnek bile yeter: Sondan bir hafta önce Dr. Z.’nin ders saatinde iki farklı dersin öğrenci değerlendirme formlarını yönetmek için biri gerekiyordu. Zaten Dr. Z. de major quiz diye birşey yapacaktı. Ne işim var deyip bu işleri yapacağımı yazdım ona ve sekretere. Cevap sertti. Beni önceden ayırtması gerektiğini bilmiyormuş. Çünkü benim önceki ödevleri dağıtmak için sınıfta olmam gerekiyormuş. Öğrenciler quizlerini verip imza atarken (nedense?) ödevleri geri vermekle uğraşamazmış. Aynı mail sekretere de gittiğinden tabi diğer işler iptal oldu, sadece ödevleri geri vermek için 4 saat derse girdim.

Ama en azından kavga çıktı da eğlenceli geçti. Sınıf bilgisayar labı aynı zamanda ve her uzun masada 4’er bilgisayar var. Bir oğlansa önde yer olmasına rağmen 5. kişi olarak arkaya oturmuştu. Görülmemiş şey. Başta birşeyler dağıtırken sordu Dr. Z. Hafif serseri tipli, takım elbiseli oğlan takılıyoruz gibi birşey dedi galiba. Üzerinde durmadı Dr. Z. Sonra ders anlatmaya başlamışken birden geç yerine, dikkatimi dağıtıyorsun, burası anaokulu değil, master dersi diye bağırmaya başladı. Oğlan süklüm püklüm geçerken zaten ders yapmıyoruz ki dedi. Ne yaptığımızı sanıyorsun dedi Dr. Z. Gereksiz, konuyla ilgisi olmayan birşeyler anlatıyorsunuz dedi. 30 yıl önce yaptıkları bir projeyi anlatıyordu Dr. Z., konuyla ilgili ama uzaktan. Açıkladı Dr. Z. ilgisini. Tartışmanın şiddetini de düşürdü bu arada. Oğlan bırakmadı ama. Haklıydı -ama yeri değildi. 3 haftadır bunları anlatıyorsunuz. Sonra küresel ısınma yok diye tartışıyorsunuz, dersle alakası yok, hem o kadar bilimadamı tersini söylüyor. Isınma yok demedim, emin olamayız dedim, dedi Dr. Z. O bir tahmin (forecasting) konusu, bu da bizim konumuzla ilgili filan dedi. O kadar zorlarsan herşey ilgili olur. Oğlan eminim sınıfta birçok kişi benim gibi düşünüyor, bu kadar para veriyoruz bu derslere dedi. O an keşke sınıf ayaklansa, hatta sıraların üstüne çıksaydı. Ama tabi böyle birşey görülmemiştir. Böyle anlarda kimse ses çıkarmaz. Sadece önden bir kız oğlana itiraz edecekti, söze giremedi. Dr. Z. öyleyse üzülürüm, dedi, anlattıklarının konuyla ilgisinden yumuşak bir geçiş yapıp derse devam etti.

Bir de yanlış anlaşılmasın, benim çalıştığım kişi, danışmanım filan değil Dr. Z. Sadece ilk geldiğimde işini yapmak için görevlendirildiğim zat. Kendi hocalarıma durumu anlattığımda hala istiyor mu derse girmeni, peki, o sırada başka işler yapabiliyor musun, diye yaklaşıyorlardı. Evet, yapabildim, lab olduğundan, mail, şu bu. Ama bu fazla pragmatik bir açı. Bu tür durumlara ilkesel olarak karşı çıkmalı. Yoksa benim gibi bir sınıfın köşesinde, öğrencilerin niye orada olduğunu anlamadığı sığıntı biri durumuna düşüyorsunuz.

5 yorum

  1. 10 dönem ne demek Simon?
    Yani 10 dönem iki sene değildir umarım.
    Akademik cehaletime ve YÖK öncesi üniversitesinde okumuş olmama ver bu soruyu.
    Iıyyy, kabus gibi, geçmiş olsun valla!


  2. 10 akademik dönem, yani sonbahar dönemi ve ilkbahar dönemleri: 5 sene. o linki olan yazıda anlatmıştım aslında.
    demek yök’ün olmadığı zamanlar da vardı..:P


  3. Tabii ki, YÖK öncesi vardı. Ama, o zaman da “anarşi” vardı. Bombalar patlardı tepemizde, o nedenle üniversite hayatımız felaket mutsuz geçti.

    Bir de yanlış yazmışım; 10 dönem 2’şerden 5 sene mi eder demeliydim. Zaten “kabus” olan buydu.
    Bu günlerde çok çalışıp, çok saçmalıyorum. Teyzen Hanıma yorum bırakıyorum diye, kendime bırakmışım, mesela!


  4. ben de o yorumu görüp bir anlam verememiştim.


  5. oh kurtuldun yani, ne guzel.
    bazen herseyi kontrol etmek mumkun olmuyor malesef.sadece senin ilkelerinden odun vermemen de ise yaramiyor, hatta bazen islemiyor bile. karsidakilerin de (hele ellerinde bir guc tutuyorlarsa) ilkeli ve de adil olmalari gerekiyor.



Bir Cevap Yazın

