h1

endişelendirmek gibi olmasın ama

2 Mart, 2008

Şubat kadar iyi bir ay var mı… Maaşınızdan mı şikayetçisiniz, hemen aybaşı geliveriyor; bahar mı gelsin istiyorsunuz, hemen bitiyor; veya vakitsizlikten mi şikayetçisiniz, 4 yılda bir bir gün hediye ediyor -her yıl etse onun adı hediye olmaz. En önemlisi de ortalama %8 az sürdüğünden harcamanız az oluyor, o ay %8 fazla kazanmışsınız gibi oluyor.

Neyse, ben şey diyecektim. Melatonin. İlk olarak 1-2 yıl önce buradan dönerken uçakta yanımdaki amerikalı kız söylemişti. Babası vermiş, saat farklarına karşı alması için. Bana da 1-2 tane vermişti de denememiştim. Hormon değil mi melatonin, hormonlarla oynanır mı diyerek.

Sonra geçen yıl taşınan Kate söyledi, uykusuzluk çektiğinden alıyormuş melatonin. Reçetesiz satılıyor burada -marketlerde. Ben de aralık’ta dönüşte aldım. Yıllar geçtikçe kolaylaşacağına zorlaşıyor dönüşlerde saat farkı. Acı çeker oldum hatta bazen uyumak için. Öyle 1-2 gün aldım, iyi oldu. Başından beri de yan etkileri var mı diye araştıracağım. Aldıktan sonra araştırdım sonunda. Araştırdıkça bissürü şey öğrendim.

Aslında tam da o sırada gelen bir forward mailde konu ediliyordu melatonin. Çocuğunuzu karanlıkta yatırın, karanlıkta salgılanıyor melatonin, kanseri önlüyor diye. Unutmayın, körler kanser olmaz diye bitiyordu. Orası abartma tabi, bu tip araştırmacı olmayan genel ifadeler forward maillere uygun zaten. Ama konunun özünde doğruluk var sanırım.

Melatonin geceleri karanlıkta salgılanıyormuş. Ve uykuyu, vücudun günlük ritmini düzenliyormuş. Salınımı da gayet karışık bir şekilde antioksidan etkisi yaratıp vücudu kansere karşı koruyormuş. Benim gibi uzun yıllardır (çok uzun yıllardır) geç yatan biri için hiç hoş değil yani.

Bunları öğrendikten sonra geçen hafta washington post’un ön sayfasındaydı, ışığın kanserle bağlantısı diye bir başlıkla (kaydolmak gerekebilir ama ücretsiz). Uydu görüntülerinden daha ışıklı bölgelerdeki kadınlarla az ışıklı bölgelerdeki kadınlar arasında çok farklı çıkmış gö ğüs kanseri oranları. Tabi, evin içindeki ışıklandırmayı katmıyor ama o da bölgenin genel ışığı ile orantılı olsa gerektir. Gece vardiyası işlerini yoğun asbestli ortamlardaki işler gibi kanserojen riskli işler arasında saymayı düşünüyormuş dünya sağlık örgütü.

Sonuç, diyorum bu noktada. Geç yatıyorsanız mümkün olduğunca ışığı az tutun. Oda ışığı yerine hafif bir gece lambası. Çocuklar da -ve biz de- tam karanlıkta yatsın. Ayrıca melatonin alımının ne kadar yararlı olduğu bilinmiyor. Sürekli alınması önerilmiyor sadece melatonin haplarının.

İlginç bir nokta daha var. Gazete haberinde göreceğiniz gibi, daha az yaktığı için önerilen yeni tip florasan lambalar daha çok engelliyormuş melatonin salgısını. Zaten o lambalarda insanı bitkin düşüren birşey vardır (en hoş ve en az bilinen tom hanks-meg ryan filmi joe yanardağa karşı’da da vardı bu). Ve nasıl da herşey birbirine bağlı -aynı aşağıdaki haberdeki biyoyakıtlar için ekilen mısır sonucu tahıl fiyatlarının yükselmesi gibi.

Ayrıca, alkol, sigara ve kafein de melatonini bastırıyormuş. Kok ain ve amfe-taminse salınımını artırıyorumuş. Hani vardır belki okurlar arasında düzenli kullanan.

Neyse, şöyle geceleri makyajlı yatan biri hoş birşey olsa gerek diyeyim de iç karartıcı bir şarkıyı neşeli bir nota ile bitirmek gibi olsun.
sleep21.jpg

Reklamlar

2 yorum

  1. amanın bu bloğun kokoinman okuyucuları mı var yoksa.


  2. yüzbin kişiden biri de olsun yani. zaten oran olarak düşününce ülkede (70 milyonda) 700 kokoinman varsa (o kadar da çıkaramazsak yazık bize) biri de buraya düşmüştür.



Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s