h1

düşünüyorum, öyleyse sanırım

9 Ekim, 2008

§ Tabiat Ana yumruğunu vurdu. Demek siz birşey yapmıyorsunuz, o halde ben yaparım, dedi. Bu krizden sonra düzenli büyüyen gelişmiş ülkelerin üretimleri azalacak, dünyayı yutacak gibi büyüyen Çin’in de büyümesi çok yavaşlayacak. Finansal kriz tabiata yaradı yani. 2-3 yıl kazandık denebilir.

§ Karbon demişken geçen gün gazetedeki karbondiyoksit salınımını tutacak alet buluşu haberi devrim niteliğinde değil mi? Araçlardan, uçaklardan, fabrikalardan çıkan gazın içindeki CO2 tutulup depolanırsa çok rahatlarız. Bu derece önemli bir haber, muhtemelen kimse görmeden geçti gitti. Sanki şu an uğraştığımız olaylar daha önemli.

§ Gazetenin arka sayfasındaki haber de okunmamıştır derken Radikal’in tirajı nedir diye bir liste buldum. En çok satan 20 gazeteyi vermişler. Radikal yoktu. Az sattığını biliyordum ama bu duruma geldiğini de bilmiyordum. Şu tirajlara bakar mısınız. Rezalet. Ne gerzek gazeteler yüzbinler satıyor, Radikal 35 bin civarı. Sırf Yıldırım Türker-Tanıl Bora-Fatih Özgüven üçlüsü bile tek başlarına onar bin gazete sattırmalıydı. Ama işte, internetten okuruz diyor insanlar. Çok pahalı ya gazete. Günlük 40 kuruş, aylık 12 lira. Bu arada internetten haberlerin okunmadığını da yine Radikal’in bilişim yazarı Serdar Kuzuloğlu söylüyordu. İnsanların haberlerde kalış ortalaması saliseler civarında diye. Başlıklara gözgezdiriyor insanlar, resimlere bakıyor. Bir de işyerinde gazeteyi çarşaf çarşaf açmak ayıp ya, ama internet sayfasını açmak diil.

§ 2. Obama-McCain tartışması çok net bir ben bunu görmüştüm hissi verdi bana. Yuvarlak bir sahne, etrafında 270 derece tribünde seyirciler, önlerinde bir sunucu-sorucu. Sahnede de ortaya yakın iki uzun bar taburesi. İki aday taburelere tünüyor, sıra onlara gelince ortaya çıkıp direk seyircilere yaklaşıp soruları cevaplıyor. Soru seyircilerden gelmişse direk onun önünde -tabi ilk ismiyle hitap ederek- cevaplıyorlar (jürinin önünde konuşan avukatlar gibi). Kürsü filan yok. Aynı sahneleri 4 yıl önceki Bush-Kerry tartışmasında da görmüş ve iğrenmiştim. Tiyatro ya bu. Cevaplar değil orada en önem verdikleri, sahneye hakimiyet. Reagan’ın başkan olmasına şaşırmamalı.

§ Verdikleri cevaplar daha da çirkin hale getiriyor durumu. Rakibinin politikasına lafetmeden iki cümleyi biraraya getirmiyorlar. -Pakistan hakkında ne yapmalı Senatör? -Pakistan müttefik bir ülkemiz. Burada yanımdaki aday şimdiye dek 46 kez Pakistan karşıtı oy kullanmış. Bu da onun ne kadar tecrübesiz olduğunu gösteriyor… vb. Tüm oy yarışları böyle, senato, valilik, il meclisi… Tamamen rakibi kötüleme üzerine. Yani negative marketing. Televizyon reklamları da aynı. “Güvenlik testini geçemeyen çok bilinen bir marka şu fiyat, bizimki şu fiyat”. İnanmazsınız, marketteki fiyat etiketlerinde bile var. “Lider marka: 3.64, bu: 2.64”. Bana sorarsanız rakibini kötüleyen kendini kötülemiş oluyor birçok zaman. Sadece rakibin katlanılmaz bir yönünü göstersen neyse. Tüm politikalarını rakibin ne olduğu göre kuruyorlar. Çok merak ediyorum. Birgün hiç ama hiç rakibe lafetmeyen, sadece kendisinin ne yapacağını anlatan bir aday çıksa ne yapar… Karşılıklı negative marketing sonuçta kimseye yaramaz derdim ama o toplum bunu arıyor mu yoksa?

§ Başkan adaylarının tartışmasının geçen seçimle tamamen aynı formatta yapılmış olması raslantı değil. Bu geleneksel 2. münazara. 3 geleneksel münazara var. Üçü de hep belli yerlerde (üniversitelerde), üçünün de yönetici-sunucusu belli (üç büyük kanalın habercileri). Her seçimde tekrarlanıyorlar. Tarihleri de en az bir yıl önceden belli. Bu durumda insan ya bizde diyor. Tayyip 2 seçim kazandı. Peki bu 2 seçimden önce kaç tartışmaya katıldı? Sıfır mı dediniz? Nasıl yani, sizin başbakanınız hiç rakibiyle fikir dövüştürmedi mi? Obama rakibi konuşurken gülümserken Tayyip’in nasıl sinirlerine hakim olamayacağını hiç görme fırsatınız olmadı mı diyorsunuz?

Reklamlar

4 yorum

  1. Değerli radika yazarımız Simon Bey,
    Peki, siz neden kendinizi saymamışsınız gazetemizin yazarları arasında? Bence, tirajın düşüklüğünde bunun ciddi etkisi var. Açıklayın artık kendinizi! 🙂

    Ciddi not:
    Şu ekonomik krizin tabiat ana yararına olacağını hiç düşünmemiştim. Çok doğru, harika bir kazanç bence.


  2. çavdar hanım, aşağıda bi bahsettim, başım derde girdi zaten. o mailden bahsetmek için gerekmese onu da söylemezdim zaten.

    ama madem merak ediyorsunuz, aşağıda da söylediğim gibi gazetede p.mağden ismiyle yazıyorum. bunu bana söyleten şu oldu: evvelsi gün p. mağden’i seyrediyordum bir tv söyleşisinde. “bir blog yazıyorum, simon templar ismiyle” dedi. hoppala dedim. ama bana kalırsa ben haklıyım. çünkü düşünüyorum, o halde… di mi? aynen başlıkta dediğim gibi (veya mağden’in dediği gibi, artık çok da emin değilim).

    tabi, ‘bence rendekar yanılıyor. düşünüyorum, öyleyse varım. tamam, ama düşünenin ben olduğunu nereden biliyorum’ diye bir paragrafa da başlayabilirim ama bu kimseye yaramaz bence.


  3. nasıl yani? başka bir şeyler yazacakken, yorumdakine takıldım? perihan abla?? aaa, hiç bilmiyordum…

    neyse, yazını okurken dün e2 kanalında izlediğim conan o’brien show’da bu mc cain’in tartışma sırasında obama konuşurken gezine gezine görüntüye girme faslıyla dalga geçtiler. çok güldüm. sonra tartışmanın birazını da verdiler, hakikaten adam obama yüzünü jüriye dönmüş konuşurken ceketini falan çeke çeke kamera ile obama arasına girip duruyor. hayır böyle sokaktaki vatandaşın kamera görünce yandan girmeye çalışması gibi davranışlarda bulunan bir adamın başkan olma ihtimali var mıdır?? hayır, cidden soruyorum perihan ablacım??


  4. elektra’nım, e2 varsa the daily show’u tavsiye ederim. burada birkaç kez izledim, ntv’de yayınladığında. çok komik gerçekten.

    mccain’in başkan olma olasılığını 4-5 yıldır görüyorum. çünkü adam güven veren ve cumhuriyetçi parti içindeki yanlışlara karşı çıkan bir hava çiziyordu. iki partinin ortasında gibiydi imajı. hatta o sıralar saturday night live’ı sunup çeşitli skeçlerde rolaldı. barbara streisand’ı taklit etmişti mesela. yani bir popülaritesi var.

    perihan? hiç söylememiş miydim? ama yakında karıştırıcam ben. ben mi sizi yiyorum, siz mi beni yiyorsunuz…



Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s