h1

Kimse uyumasın! Sen bile prenses

29 Temmuz, 2009

TV’de gördüğüm bilgi türü yarışma programları tatil yazılarına ara verme gereği uyandırdı.

Ahmet Çakar’ın sunduğu yarışma. Program boyunca çok bilgili diye anılan Bilkent Bilgisayar mezunu genç, Nessun Dorma’nın bestecisi sorulunca şöyle diyor: “Bu sorunun cevabını herhalde Nessun Dorma’nın bestecisi dışında kimse bilmiyordur”. Şıklar arasında Puccini, Verdi, Domingo, Pavarotti var. Pavarotti’yi biliyor da diğerleri için “bu şıklar bana hiç birşey ifade etmiyor” diyor. Sonra da cevap olarak Placido Domingo’yu seçiyor. Ve burada opera tarihinin en önemli aryasından bahsediliyor.

Bu bilgili olandı. İki yarışma kazanan bir diğeri Big Ben’in hangi şehirde olduğu sorulunca “Emin değilim ama bana Londra yakın geliyor” diyor.

Kanal 1’deki sinir bozucu sunuculu bilgi yarışmasında 20 yaş civarında iki kız yarışıyor. Soru “Cervantes’in yazdığı, yeldeğirmenlerine karşı savaşan İspanyol halk kahramanı”. İlk kız bilemiyor. İkincisine geçiyor hak. Sunucu “halk kahramanı” diye vurgulayınca Robin Hood diyor kız. “Robin Hood İngiliz, sorudaki İspanyol” diyor sunucu. “Doğru… O zaman Heidi. Ama o nereli bilmiyorum. Ben en iyisi cevap vermeyeyim” diyor kız. Keşke kaydetseydim, çünkü inanılır gibi değil, ama aynen böyle oluyor.

Yine Ahmet Çakar yarışması. 30’larındaki kadın hangi ayın kaç gün çektiği üzerine çok basit bir soruda parmak hesabı yapıyor, onu da yanlış yapıyor. Hangi ayın kaç gün olduğunu hesapsız bilmez mi insan? O hesap da olsa olsa ilkokul 2’ler-3’ler içindir.

[Sonradan ekliyorum: Dün otobüste kitap okumakta olan 40 civarındaki kadın eşine dönüp “Stendhal ne biliyor musun” dedi. “Burada geçiyor da”. Baktım ben de, “Stendhal çevirdim” diyordu yazar Cesare Pavese. 50’lerindeki ve minimum kelimeyle anlaşan adam baktı, bilmiyorum anlamında başını salladı. (çevirdim derken ne olabileceğini düşündüler acaba, hulahop mu?)]

Geçen yıl bir yarışma vardı, güzel ve aptal kızların yarıştığı (Güzel ve Dahi). Çok bomba vecizeler dönüyordu, akla gelmeyecek şeyleri bilmiyordu kızlar. Çoğu kişi de bunları bilmiyor olamazlar, kesin numara yapıyorlar, hepsi format gereği diyordu. Oysa işte bizim genel kültür düzeyimiz bu. Bunu böyle olduğunu bilmemek de bence genel kültürsüzlüğün bir başka yansıması.

Diğer yandan, ortalama değil ama seçilmiş kişilerin yarıştığı Kelime Oyunu var, yine Kanal 1’de. Yarışma gayet zevkli, sunucusu da çok iyi ve birçok çok iyi yarışmacı var. Para ödülünü öne çıkarmadığından ancak bulmacalara meraklı ve bunda iyi olanların başvurmuş olması olmalı nedeni.

Yazarken İngiltere’deki yetenek yarışmasında Nessun Dorma’yı süper söyleyen bir cep telefonu satıcısını hatırladım, Paul Potts (Susan Boyle’dan önce onun ismini biliyorduk). Bizde köyden bir müzikal şarkısı söyleyen bir kadın çıksın veya şehirli alt-orta kesim operacı olmak isteyen çıkmıyor gibi bir karşılaştırma değil bu. Opera bizim tarihimizde yeralmamış zaten. Ama benzetmeyi sürdüreceksek klasik sanat müziğini bilsin mesela aynı düzeyde birileri. Ve değil seçkin bir üniversite mezunu, tüm üniversite mezunları da bir zahmet Nessun Dorma’yı bilsin.

_____________________________

Bu kadar laftan sonra Nessun Dorma:

Prens Calaf:
Nessun Dorma! Nessun Dorma! – Kimse uyumasın! Kimse uyumasın!
Tu pure, o principessa,  –   Sen bile prenses
nella tua fredda stanza   –   Soğuk odanda
guardi le stelle che tremano  –  Aşk ve ümitle titreşen
d’amore e di speranza!  –  Yıldızları seyret
ma il mio mistero   – Ama benim sırrım
è chiuso in me, – Bende saklı
il nome mio nessun saprà!  – İsmimi kimse bilmiyor
no, no, sulla tua bocca lo dirò, – Hayır, hayır, ağzına fısıldayacağım
quando la luce splenderà! – Gün ışıdığında
ed il mio bacio scioglierà – Ve öpücüğüm seni benim yapan
il silenzio che ti fa mia! – Sessizliği eritecek

Koro:
il nome suo nessun saprà… – İsmini kimse bilmeyecek
e noi dovrem ahimè, morir, morir!…  – Ve biz bu yüzden ölmek zorundayız

Prens Calaf:
dilegua, o notte! tramontate, stelle! – Ey gece, dağıl, yıldızlar, inin!
tramontate, stelle! all’alba vincerò! – Yıldızlar inin! Şafakta ben kazanacağım
vincerò! vincerò! – Ben kazanacağım! Ben kazanacağım!

{Hırs dolu duruyor ifadeler ama aslı öyle değil: Prenses Turandot’la evlenmek isteyen kişi üç bilmeceyi bilmek zorundadır. Bilemeyenin kafası gider. Ona ilk görüşte aşık olan Prens Calaf (ismi bilinmeyen prens) gelir ve hepsini bilir. Ama Turandot kimseyle evlenmeyi istememektedir. Prens Calaf ona sabaha kadar adını öğrenmesini, sabah bilirse kafasını kesebileceğini, ama bilemezse de onunla evlenmesi gerektiğini teklif eder. Kabul eden soğuk prenses de prensin ismi öğrenilene dek hükümdarlığında kimsenin o gece uyumamasını, aksi halde hepsinin öldürüleceğini buyurur.}

9 yorum

  1. valla nessu dorma yı ilk kez senden duyuyorum.
    ayrıca
    hangi ayın kaç gün çektiğini de ne hesaplı ne de hesapsız bilmiyorum, daha bu sabah bu ay 31 mi çekiyordu 30 mu diye parmak hesabı yaptım ama 27 si pazartesi ise diyerekten.


  2. big ben i de bilmiyorum.biraz tanıdık geldi ama..big bang den heralde.:)


  3. üzücü.


  4. nessun dorma yı dinliyorum şu an, üzülme sen..en yakın zamanda da big ben i gidip göreceğim söz..hangi ay kaç gün çekiyor ezberledim bile.yeter ki sen üzülme..
    hayır da bunun nesi üzücü allasen? yani daha çok insan tarafından bilinmesini, dinlenmesini, paylaşılmasını isteyebilirsin de bunu “üzücü” bulmak ne oluyor ki..ayların kaç gün çektiğine hiç girmiyorum.


  5. ‘daha çok insan tarafından bilinmesini, dinlenmesini, paylaşılmasını istediğim’ için bunun böyle olmaması çok üzücü geliyor bana. anlamak için ancak gerçek bir kova olmak gerek belki.


  6. aman yarabbi!kova mısın sen?


  7. evet. çok geçmiştir burada.

    big ben’de ciddi miydin? big bang’i bilip big ben’i bilmemek de ilginç. sadece ünlü bir saat kulesi değil big ben, her türlü haber ve reklamda ingilizler için kullanılan sembol. eiffel veya pisa kulesi gibi. hatta yanlarına bir de özgürlük heykeli eklenebilir; bu dördü kadar sembolik, çok kullanılan ve tanınan başka bir anıt olduğunu sanmıyorum. a, evet, bir de piramitler.


  8. Stendhal ne midir:) İşte bu muhteşem cümleyi tarihe yazmış olağanüstü yazardır: TANRININ TEK ÖZRÜ VAROLMAYIŞIDIR…


  9. hepsinde son derece ciddiyim.seni hayal kırıklığına uğratmak istemezdim o kadar üzdükten sonra ama;P
    telafi ederiz..tiramisuyu yiyince hepsini unutacaksın:) ben gelicem izmir e ama bana bi mail atarsan iyi olacak, detaylar için.sayfanı bunlarla meşgul etmeyelim di mi ama.



Bir Cevap Yazın

