h1

Türk dediğin = Bol kebap, az Pamuk

31 Ağustos, 2009

31 Ağustos transferin son günü. Bonservisim elimde bekliyorum. Yalnız, Toronto başkanı Hidayet’e özel jetini göndermiş, ben de aynı muameleyi isterim.

________________________

Birkaç ay önce gastede ‘Lucca’da dönerciler yasaklandı‘ diye bir haber vardı. Irkçılıktan bahsetmişti yorumcular. Bense Lucca ve dönerci kavramlarını yanyana düşünememiştim. O kadar aykırılardı ki. Aynı haberde geçen ‘Pisa’da 16 dönerci var’ sözünü ise hiç kafam almamıştı.

Gittim, gördüm:

IMG_2357
Burası Pisa’nın en turistik, en pahalı sokağı. Karşısında, az ileride Armani var. Ondan sonraki restoran gayet lüks. Bu arkadaşın fiyatlarıysa -resimde biraz fazla minik kalacaktır- 3-4 euro civarı.

IMG_0107
(şu an bilinmeyen bir sebepten ötürü döndüremedim).
Bir Ye Kebab (sahibi dilimiz bozuluyor diyerek Türkçe’den ödün vermemiş) Floransa’da ara sokakta.

IMG_0243
Star Kebab da öyle. Merkeze yakın ama biraz daha ucuz otellerin, restoranların olduğu bir sokakta. Resmi çekerken içeriden ağdalı bir arabesk geliyordu. Uzanıp pardon, bu çalan kim dedim. Gülümsedi içerideki adam, Azer Bülbül dedi.

Arkadaşımın bir arkadaşı, Türk deyince iki şeyden bahsetti (öyle olur ya, karşınızdakinin ülkesiyle ilgili bildiklerinizi, aklınıza gelenleri söylersiniz). Pamuk ve dönerciler. Hatta biri bir dönerci söyleyince diğeri,  o Türk değil, Kürt diye düzeltti (nasıl ayırıyorlar bilmiyorum ama pek meraklılar buna). Yurtdışında bizi bunlar temsil ediyor işte. Çoğunluk Pamuk okumadığına göre herkesin her yerde karşılarına çıkan dönerciler. (Ve inanın, ben oradayken değil Pisa-Floransa, koca ülkede bir adet dönerci görmemiştim, hiç de olmayabilir; hatta benim aklıma gelmişti, burada bir dönerci mi açayım diye).

Lucca-dönerci haberinde de herkesin aklına pizzacılar gelmiş. Ama oradaki dönerciler bizdeki pizzacılar gibi değil. İtalyanlar gelip burada pizzacı açmıyor. Ve bence sorun şu ki oradaki tüm dönerciler en adi etten, onu da yakarak ve fazla yağlı yapıyorlar döneri, yani güzelim bir yemek geleneğinin en kötü halini sunmaktan başka birşey yapmıyorlar. Aynı burada açtığı köşede sokaktaki diğer dönercilerle rekabet ediyormuş gibi ucuz fiyat üzerinden götürüyorlar işi. Bununla ilgili olarak ‘yurtdışında hep dönerci var, ama bir tane bile Türk mutfağı restoranı yok’ denir ya, sadece o değil, dönercilerden bir tanesi de çok kaliteli bir restoran yapayım, kaliteli etlerle illa pahalı değil ama masada yenecek şekilde bir yer tasarlayayım, iyi pişireyim, iyi servis edeyim demiyor (yani isteyene açık bir pazar var). Temsil sorunu da tam burada. Ve böyle olduğu müddetçe, bence de müze gibi şehir Lucca’nın merkezinde dönerci olmasın.

Pamuk’a gelince, onu sevmeyenler bir de yurtdışından baksın olaya. Açık ara en tanınan Türk, Pamuk. Kitapçılarda Orhan Pamuk denince anlamıyorlar ama Pamuk deyince en basit tezgahtar bile biliyor. Hep en önlerde, en ortalıkta. Hem Amerika gibi sadece yenileri değil, tüm kitaplarını çevirmişler. Kimse de nobel alırken dedikleri gibi ‘yazdıkları yüzünden değil, söyledikleri yüzünden okunuyor’ diyemez herhalde.
IMG_0301

5 yorum

  1. Anlaşılan o ki bütün güzel Avrupa kentlerini “bizim” dönerciler basmış 😉 Bir de keşke İtalyanlar buralarda pizzacı açsalar. Güzel bir pizzaya çuvalla para ödemek zorunda kalmasak mesela 🙂 Ya da nispeten ucuz pizzacı zincilerinde hamur topakları yemesek falan 🙂


  2. Ya ben ne diyecegidim Simon’cugum… Seyle, Pamuk’la ilgili degil de donercilerle ilgili:

    – malumun uzere, bu arkadaslarin yaptigi mamul, bizim donere pek benzemez. Agiz tadimiza fevkalade yavan gelen, Avrupali’nin zevkine gore tuzlanmis baharatlanmis, bir de ustune bizim hic goregelmedimiz bir sekilde servis edilen bir yiyecektir: kocaman pita pidesi icinde, envai cesit ot ve yogurt karisimi sos ile. En hangar midelimizin bile bir sure sonra igrenecegi bir hal almistir.

    – istisnasiz doner kesme aleti adini verdikleri, o amorf teknolojik aleti kullanirlar. Bin yil sonra Avrupa’daki kazilarda ortaya cikarildigi zaman ne ise yaradigi kestirilemeÝecek olan o aleti.

    – cogu Turk olmasina Turk’tur, ama dikkat! Icinde mebzul miktar Kuzey Irakli, Yugoslav vb. milletten adam barindirir bu donerci esnafi. Selamin aleykum diye girip de dukkana, bos gozlerle karsilasmak pek mumkundur.

    Konu hakkinda birkac yararli bilgi de bizden kalsin gelecek nesillere.


  3. kesin öyledir, ama ben hiç yurtdışında döner yemedim. hatta washington’daki bir evimin dibinde herkesin beğendiği bir türk restoranı var, orada da hiç yemedim. yalnız, bir zincirin gyro denen sandviçlerinden yedim, o da meğer yunanlıların döneriymiş. ama o tip bir döndürme durumu yoktu orada da. o tam senin dediğin gibi pita-ot-sosluydu.
    o döner kesme aletini duymamıştım. koca kasaturalar insanları korkutuyor diye bulunmuştur herhalde.


  4. sindirfil, maalesef, italyanların burada pizzacı açması ekonomik teorilere ters. yalnız, açsalar da çok iyi olmayabilir. italya’da napoli dışında iyi pizza bulmak zor çünkü. yalnız, ist.’da iyi pizzacı bulunca yazayım ben sana.


  5. guzel paylasim



Bir Cevap Yazın

