h1

Doğalgaz? Biri doğalgaz mı dedi? (ve tırt2’in beyin ölümü)

23 Mart, 2010

Haber 4 günlük (ama o gün sevmediğim bir filmi yazmak daha acil gelmişti bana). Herşey resimde göründüğü gibi aslında:

Bu tip resimlere kısaca ‘rüşvetin belgesi mi olur Sabahattin’ resmi diyoruz. Bulgar başbakanla yaptıkları ortak basın toplantısında Tayyip “bana doğalgaz zammını sorsunlar” diye bir not iletmiş, TRT muhabirine verilmek üzere. Olayın buraya kadar olan kısmı skandal, gerisi ise bu tür olaylarda bazen olduğu gibi, mizahını yapsan düşünemeyeceğin boyutlarda gerçekleşiyor: TRT muhabiri yanlış anlayıp Bulgar başbakana “Türkiye’ye sattığınız doğalgaza zam yapacak mısınız?” diye soruyor. Bulgar başbakan kalıyor tabi, çünkü tabi ki Türkiye’ye doğalgaz satmıyorlar. Tayyip hemen atlayıp “bir yanlışlık olmuş” deyip soruyu kendisine sorulmuş gibi cevaplıyor. (Artık, nasıl bir yanlışlıksa, içinde ‘Türkiye’ye satmak’ geçen sorunun muhatabı belli çünkü).

Şimdi devletin tepesinin bu acınası durumlara düşmesi beni gerçekten üzdü. Ve bu tarz durumlar için birkaç çözüm önerisi geliştirdim:

1. Teknolojik çözüm: Tayyip önündeki ekrandaki dev harflere basarak “bana şunu sorsunlar” diyerek yazıp send der, bu mesaj kalem müdürünün telefonuna düşer.

2. Engelli çözüm: TRT’nin çalıştırdığı konuşma engelli bir muhabir işaret diliyle bir soru sorar. Salonda çevirmen olmadığından Tayyip ben biraz anladım deyip kendisine istediği soruyu sormuş olur.

3. Engelsiz çözüm: Araya kimseyi koymaya gerek yok. Başka soru dendiği bir anda Tayyip atlar ve “salondan biri doğalgaz dedi sanırım” deyip kendisine istediği soruyu sormuş olur.

4. Hababam çözümü: Tayyip yazdığı notu kürsünün önünde ve ayağının dibindeki boşluktan aşağı kata sallar. Aşağı katta bekleyen Güdük Necmi ve Hafize Ana, pardon, kalem müdürü olayı bitirir.

Θ Θ Θ Θ Θ Θ Θ Θ Θ Θ

Ya, TRT her zaman devletçi, milliyetçi ve hükümet yanlısı bir kanaldı, ama hiçbir zaman bu kadar rezil olmamıştı. Bir süredir trt1 veya 2’yi açtığımda dini-ruhani bir sohbet veya hükümet yanlısı bir tartışma programına rastlama oranım %50’yi geçti. Üstelik, o tartışma programlarındaki bilir kişilerin hiçbirisini tanımıyorum, ve daha tiplerinden ideolojilerini sunuyorlar. TRT bir süredir yeni Kanal 7.

Hele TRT2’de rastlayıp durduğum bir program var, öldürüyor beni. İsmi Can Veren Pervaneler. Stüdyoda sağ tarafta tek sıra halinde 6-7 genç oturuyor. Bir de Rıfat Hisarcıklıoğlu’nun az yaşlısı bir adam var, onlara dönük oturmuş. Sanıyorsun ki adam gençlerle sohbet edecek filan. Yok, adam huşu içinde ruhani birşeyler anlatıyor. Gençler kıpırdamadan dinliyor. Adamın sık sık başını sallayarak anlattığı kıssadan hisse bitiyor, program da bitiyor.

TRT2’nin bu hali ayrı bir üzüntü kaynağı. Çünkü en az 10 yıl önce bir kültür-sanat kanalı olmasına karar verilmişti onun. İyi filmler, kitapla ilgili, aktivitelerle ilgili programlar. Bu programların bugün çok azı yaşasa da hala Cuma akşamları türk televizyonlarındaki en iyi filmlerin gösterildiği bir kuşak, bir de Pazar akşamları yeni iyi Türk filmlerinin gösterildiği bir kuşak vardı. Tabi ki bugünki TRT yönetiminin güncel sanatla ilgisi olmadığı gibi kendi kültürlerine yönelik programlar üretmekte de zorlandılar. Zaten hükümetin ihtiyacı olan o tarz programlar değil, direk her haberi kendi bakış açılarıyla verecek bir haber kanalıydı.

Her ülkede çok gerekli ve önemli olan (en az sosyal ülkelerden Amerika’da bile yaygın PBS kanalları var, public broadcasting service) kamu televizyonunun kültür-sanat kanalı projesi böylece ölmüş oldu. Kimsenin de umurunda olmadı.

5 yorum

  1. seynan levent’in o dönemde iktidarda olan babasını programına çağırıp terlettiği (terletebildiği) o güzelim akşama doğru programının yer aldığı bir trt2 vardı bir zamanlar.

    http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=ak%C5%9Fama%20do%C4%9Fru

    burada da nefis jenerik müziği
    http://alkislarlayasiyorum.com/icerik/1652/aksama-dogru


  2. evet ya, seynan levent diye biri vardı ve hoş bir insandı. sesi çok güzeldi galiba. annem çok severdi. ve evet, eski pisliklerden ismet sezgin’in kızıydı ve onu ağırladığı programı da hatırladım. tam olarak nasıl geçti, hatırlayamadım ama ilginç geçtiğini hatırlıyorum. canlıydı çünkü.
    hepsini unutmuşum, sayende hatırladım.
    artık öyle beklenen programlar ve öyle insanlar yok televizyonda.


  3. bu arada, yazıda bahsetmemiştim ama trt gn. müd.ününün soru önergesine cevabı da ilginç: “Önergede bahsedilen basın toplantısındaki haberde adı geçen muhabirin, özel sektörde (NTV) görev yaptığı dönemde edinmiş olduğu çalışma usulü ve haber kaynaklarıyla güvene dayalı ilişkisi nedeniyle maksadını aşarak bir yanlış anlamaya sebep olduğu değerlendirilmektedir. TRT, 2954 sayılı Kanun’un Yayın Esaslarına dair hükümleri çerçevesinde tarafsız yayın yapmakta olan bir kamu yayın kuruluşu olup, yayınlarında herhangi bir kişi, kurum veya kuruluşun telkini söz konusu değildir.
    son kısma inanan tabi yok da (kendisi dahil), yalanlamaması, ‘maksadını aşan’ demesi (maksat neymiş ki) ve ntv’ye bok atması kayda değer.


  4. “iki film birden” vardı. vecdi sayar’ın programı. hayatımın anlamıydı bir zamanlar. hala aklımdadır o kuşakta izlediğim bazı filmler. şimdi düşünüyorum da o kadar sinema severken neden üniversitede sinema okumak aklıma gelmemiş.


  5. tabi canım, çok iyiydi iki film birden. hatta ben kafamda o programa öneri ikililer geliştirirdim. şu konu filmleri, şu ikileme, bu filmin yeniden yorumu gibi. şimdiki gibi bir iletişim dönemi olsa yazardım adama. oluşturduğu bir çift özellikle hoşuma gitmişti, 30’lardan holivut’un ilk dönemlerinin en büyük epik filmlerinden biri ve 90’lardan bir italyan filminde (yönetmeni taviani’ydi) o filmdeki dev filleri yapan iki italyan heykeltraş kardeşin hikayesi.

    iki film birden’le birlikte aynı dönemde adı daha az duyulan bilinmeyen sinemalar vardı. ben ona bayılırdım asıl. çok iyi uzakdoğu filmleri göstermişti. ki o zamanlar uzakdoğu filmi seyreden insan evladı bulunmazdı. bilinmeyen sinemalar cuma (di mi?), iki film birden cmt.ydi.



Bir Cevap Yazın

