h1

İzmir’in direnişi tembellik ağır basana kadar. Yani birkaç gün.

23 Temmuz, 2013

yeşim özay gündoğduda

Bu Yeşim. Olaylar başladıktan bir hafta sonra Gündoğdu’ya gittiğim tek başına caddede yerde oturuyordu. Deniz tarafında, yani meydanda bir curcuna hali vardı, ama o caddede normal hayat devam ediyordu. Sadece starbucks filan dahil birkaç dükkan kapalıydı, bir de caddenin başında birkaç genç yere kitaplar sermişler, toplayıp dağıtıyorlardı. Millet kenarlardaki cafeler, biraneler, pastanelerde oturmaya devam ediyordu. Yeşim de çiçek ekili bir şehir mobilyasına yaslanmış oturuyordu. Şapka, gözlükler, kulaklıklar, klasik bir direnişçi tipi yoktu. Ben de önünden geçer giderdim ama önünde bir kartonda “Yarın yanağı hariç her yerde, herşeyde beraber -Şeyh Bedrettin” yazıyordu. “Anlamadım, yarın yanağı ne dedim. “Ne anlıyorsanız o” dedi. Anlamadım ki dedim. Haa, yarın değil, yarin yanağı. Sonra konuşmaya başladık, oturdum ben de yere. Zaten sanırım o günlerde herkesin birbirlerine anlatacağı çook şey birikmişti. Çok dolmuştuk ve bunu birileriyle paylaşmamız gerekiyordu. Konuyu dolmuş şoförü açsa onla konuşurduk.

Neyse, ben 24-25 yaşında sanmıştım, ya da düşünsem öyle derdim. Ama daha üniversite sınavlarına hazırlanıyormuş. 2. yılıymış. Sınav ne zaman dedim. Haftaya dedi. 2 kısımdaymış artık, matematik sonraki pazarmış. Ama orada oturmaya devam edecekmiş. Arkadaşları ders çalışıyor, gelmiyormuş, onlara kızıyormuş. Bundan dolayı kızılmaz dedim, ama ikna olmadı. Bana dokunaklı geldi, sınav varken orada olacak olması. Kalkıp meydanı dolaştım biraz daha. O sırada aklıma geldi. Döndüm. Tamam dedim, sen burada olacaksan o zaman biz de burada çalışırız. Söylemesi ayıp diil herhalde, matematiğim bayağı iyiydi üniv. sınavında. Zaten fenim berbat olduğundan öyle olması gerekiyordu.

Tamam dedi. Ben de evde bulduğum kitapları çıkardım. Dersane defterim bile duruyor. Dahi bir matematik hocamız vardı, atamazdım onun dersinin defterini. Ama üniversite sınav matematiği bayağı bayağı zor geldi. O seviyede o soruların sorulması inanılır gibi değil. İşin daha kötüsü, soruların önemli bir kısmı bilgiye değil, kurnazlık tarzında kısayollara dayalı. Mesela geometride hep bir yerden bir çizgi çiziyorsun da öyle çözebiliyorsun. Ben de çoğu soruyu çözebiliyorum ama en az 5-10 dk.da filan. Maksat çoğunu bir dk.da çözmek. Neyse, yine de anlatabileceğim, tam unutmadığım konular vardı.

Pt. gittim. Hatta orada saatlerce oturursak diye sandviç bile yapmıştım. Ama o noktada yoktu Yeşim. Bir kere daha geçtim 15-20 dk sonra, yine yoktu. Bir saat filan dolandım, sonra yandaki Kıbrıs Şehitlerinden döndüm. Tekrar bakmak aklıma gelmedi. Sonraki gün yine yoktu. Sonraki birkaç gün gitmedim. Meğer ilk gün oradaymış, kısa bir ara hariç. O da beni beklemiş. Sonraki günlerde gitmemiş.

Bugünlerde de tercih yapıyor. İşin içine girdikçe insana şöyle tumturaklı bir küfretme isteği geliyor. Mesela şu anki puan türleri şunlar:

MF-1, MF-2, MF-3, MF-4
TM-1, TM-2, TM-3
TS-1, TS-2,
Dil-1, Dil-2, Dil-3
YGS-1, YGS-2, YGS-3, YGS-4, YGS-5, YGS-6.

ÖSYM ya da YÖK başkanına sorsan bu yıl kaç puan türü var diye, bilmez.

Bu yıl eklenen YGS’lerin ağırlık dağılımı şöyle:

YGS-1: Temel Matematik (Yüzde 40), Fen Bilimleri (Yüzde 30), Türkçe (Yüzde 20), Sosyal Bilimler (Yüzde 10)
YGS-2: Fen Bilimleri (Yüzde 40) ve Temel Matematik (Yüzde 30), Türkçe (Yüzde 20), Sosyal Bilimler (Yüzde 10)
YGS-3: Türkçe (Yüzde 40), Sosyal Bilimler (Yüzde 30), Temel Matematik (Yüzde 20), Fen Bilimleri (Yüzde 10)
YGS-4: Sosyal Bilimler (Yüzde 40), Türkçe (Yüzde 30), Temel Matematik (Yüzde 20), Fen Bilimleri (Yüzde 10)
YGS-5: Türkçe (Yüzde 37), Temel Matematik (Yüzde 33), Sosyal Bilimler (Yüzde 20), Fen Bilimleri (Yüzde 10)
YGS-6: Temel Matematik (Yüzde 37), Türkçe (Yüzde 33), Fen Bilimleri (Yüzde 20), Sosyal Bilimler (Yüzde 10).

Kendimi copy-paste edesim geldi, yine ÖSYM veya YÖK başkanına sorsan… neyse.

Ayrıca, birçok bölüm düz bir çizgide de ilerlemiyor. Mesela moda bölümlerine bakıyorsun, birisi TS birşeyle alıyor, birisi TM birşeyle.

İşin içindeki kaosu en iyi şu anlatır: Bir yerde birisi TM’leri sormuş, biri de cansiperane açıklamış:

Onlar eşit ağırlıklı puan türlerinden ikisi. “TM” (Türkçe-Matematik) puan türü 3 farklı alt türe ayrılıyor: TM-1, TM-2, TM-3.

TM için şu sınavlara gireceksin:
Nisandaki YGS (1. bölüm)
Tek oturumda düzenleniyor. 1. bölüm konuları var. Zorunlu bir aşama, bu aşamada herhangi bir puan türünden 180 baraj puanını aşarsan LYS’ye girme hakkını kazanıyorsun. Sınav 160 dakika. 40’ar soru olmak üzere Türkçe, Sosyal Bilimler, Temel Matematik ve Fen Bilimleri testleri var.

Hazirandaki LYS-1 (Mat-2, Geo-2)
50 soruluk Matematik ve 30 soruluk (son 8 sorusu Analitik Geometri) Geometri testlerinden oluşuyor. Önce Matematik kitapçıkları dağıtılacak ve buna 75 dakika süre verilecek. Sonra bunlar toplanacak ve hemen Geometri kitapçıkları dağıtılacak, buna da 45 dakika süre verilecek.

Hazirandaki LYS-3 (Türk Dili ve Edebiyatı, Coğrafya)
56 soruluk Türk Dili ve Edebiyatı ve 24 soruluk Coğrafya testlerinden oluşuyor. Buradaki Coğrafya testi TM’cilerin lisede gördüğü kadarıyla, yani Ülkeler Coğrafyası yok. Önce Türk Dili ve Edebiyatı kitapçıkları dağıtılacak ve buna 85 dakika süre verilecek. Sonra bunlar toplanacak ve hemen Coğrafya kitapçıkları dağıtılacak, buna da 35 dakika süre verilecek.

Bütün bu sınavlar sonucunda TM-2 ve TM-3 de dahil olmak üzere puanların ve başarı sıraların hesaplanacak.

TM-2: Hukuk, diplomasi ve yönetimle ilgili bölümlere özel TM puan türüdür. Bu puan türü için testlerin yüzdelik ağırlıkları şöyle:

YGS Türkçe = %14
YGS Sosyal Bilimler = %7
YGS Temel Matematik = %14
YGS Fen Bilimleri = %5
LYS-1 Matematik = %22
LYS-1 Geometri = %8
LYS-3 Türk Dili ve Edebiyatı = %22
LYS-3 Coğrafya = %8

TM-3: Daha çok sosyal programlar, sözel ağırlıklı insanî bilimler için özel bir TM puan türü. Bu puan türü için testlerin yüzdelik ağırlıkları şöyle:

YGS Türkçe = %15
YGS Sosyal Bilimler = %10
YGS Temel Matematik = %10
YGS Fen Bilimleri = %5
LYS-1 Matematik = %18
LYS-1 Geometri = %7
LYS-3 Türk Dili ve Edebiyatı = %25
LYS-3 Coğrafya = %10 “

Bunu kafadan böyle anlatabilecek tek bir ÖSYM-YÖK görevlisi var mıdır acaba? Veya öğrenci aldığı bölümü için hangi sınavlara hangi ağırlık verildiğini bilen bir bölüm başkanı? Bu sistemi bu hale getirdiğiniz için hepinizi bir adaya götürüp bırakmak lazım diyecektim ama yetmez. Şöyle bir sahne düşünüyorum: Yapamazlar ya, diyelim bir ÖSYM görevlisi bir okula gidiyor yeni sistemi anlatmak için. Görevli yukarıda TM sistemi için anlatılanları tüm puan türleri için önündeki kağıttan okuyup bitiriyor. Salonda çıt çıkarmadan dinleyen gençler 1-2 dk duruyor, sonra birbirlerine bakıp haa, ooldu, tamaam o zaman, doğru tabii filan diyor herkes. Sonra birden yerlerinden fırlayıp sahneye yürüyorlar ve hep beraber kaş göz tekmeler, yumruklar. Bunlara ada değil, bu gerek.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s